راه پیموده شده را بازنگری کنیم
احسان عمر احسان عمر

 دولت امریکا اضافه بر مبالغ که قبلا" به هدف تاًمین صلح و موثریت کاری شورای عالی صلح به اختیــار دولت افغانستان قرار داده بود . در این اواخر پرداخت ده میلیون دالر دیگر را وعده سپرد . بهمین منظــور کشور های دیگری نیز مبالغ زیاد را قبلا" مساعدت نموده اند مجموعهً این ارقام امکانات فوق العاده ئـــــی است که در اختیار دولت قرار گرفته . سهمگیری کشور ها در ین زمینه ثبوت و تاًئیدی است بر علاقمندی جامعهً جهانی به امر صلح در کشور ما . انچه آشکار است تا کنون رئیس و اعضای شورای عالــــی صلح سفر های درخارج . داخل کشور داشته اند. و گفته میشود که تشکیل وسیع بخاطر دوام فعالیت شوراً مــورد نظر است . تاًمین صلح و امنیت موضوعی است که هیچ فرد نمیتواند نسبت به آن بی تفاوت بوده و بخاطـر آن نیاندیشد . بجز انهائیکه در ادامهً بحران و نارامی کشور منافع شان تاًمین میگردد . و هنوز هم به هــدف ادامهً نا امنی و بحران از هر امکان و فرصت استفاده کرده و مینماینـــــــد . نزدیک به ده سال از تشکیل و ایجــــــــاد نظام موجود سپری و در ظی این مدت حمایت ٍ پشتیبانی و مساعدت های جامعهً جهانی به پیمانهً وسیع ٍ همه جانبه و بیدریغ ادامه یافت . اما نا امنی ها بمقایسه ً نخستین روز های ایجاد دولت موًقت تغیــــر مثبت نکرد . بر عکس دشواری های روز افزون ٍ و امید به فردای زندگی بهتر نزد همه مـــــــردم به همان پیمانه کمتر شده میرود . مسلما" ریشهً تمام نا رسائی ها و معضلات حاکم به زندگی مـــــردم در جنگ و نا امنی ها که در حال توسعه است نهفته بوده  بدون قطع جنگ و آوردن صلــــــــح دائیمی و مطمئین نسخه و فورمول دیگری برای خوشبختی و سعادت انسان این سرزمین و آبادی و ترقی کشور سراغ شده نمیتوانـــد اینکه چرا دولت و متحدین آن با داشتن همه امکانات و توان نظامی به سرکوب کامل و یا حد اقل تضعیــف مخالفین دست نمی یابند . بر عکس دامن بحران و نا امنی روز تا روز گسترده تر شده و نور امیــــــدواری

رسیدن به آرامش و امنیت از ما فاصله میگیرد . سوالی است که باید مورد پرسش و تحلیل قرا گیـــــرد . و مسئولین برای اقناع مردم بآن جواب دهند . آیا در تشئید ٍ توسعه و ادامه این بحــــــران کشور های همجوار نقش دارند؟  و مخالفین زیر چتر حمایت آنها تشویق به دوام چنگ و خونریزی میگردند؟  یا درنحو بـــــــر خورد ٍ عملکرد و موضیعگیری های دولت و انجام وظایف اساسی آن نا رسائی و اشتباهاتی وجود دارد .

که مخالفین سرکوب شده و خصومت پایان نمی یابد؟ علت انگیزه هر چه باشد مهـــــــــــــم اینست که برای شناسائی و تشخیص ضعف کاری و رفع کاستی ها در طی همین مدت طولانی و دشوار ارادهً قاطع و موثر بملاحظه نمی رسد . در بر خورد با قضایا و حوادث که رخ میدهد سیاست و پالیسی نا متوازن بکار بـــرده شده استواری و دید واقعبینانه در تصامیم و موضیعگیری ها نهایت ضعیف و کــــم رنگ است . از تشکیل شوراًی عالی صلح مدتی سپری شد  نتایج ملموس و محسوس از کار این نهاد روشن نیست . بر خــــــلاف شدت عمل در کشتار و تخریب مخالفین بیداد میکند . در کشوریکه فقـــــــــر ٍ بیکاری و ده ها معضل دیگر شرایط ندگی را به مردم تنگ و تنگتر سا خته و هر روز بنابر شرایط نا مساعد سطح نارضایتی هــا بیشتر و عملکرد خشونت امیز مخالفین توسعه و افزایش می یابد. لازم است که مسئولین راه پیموده شده را مورد بازنگری قرار داده روی ضرورت آوردن تغیر در شیوه ئی کاری شان در مجموع مکث کنند.

آیا بهتر نیست که از کمک ها و مساعدت های جامعهً جهانی که به عناوین مختلف سرازیز میشود بخاطر -  اعمار و اکمال زیر بنا های اقتصادی و تولید ی بخصوص در بخشهای که واقعا" مردم کشور بآن نیاز منـد هستند استفاده صورت گیرد ؟

و یا بخاطر تاًمین دسپلین دقیق و موثر کنترول همه جانبه ئی که بتواند بر مصارف دولتی اثر گذار باشد به همه عرصه های ادارات بصورت یکسان تطبیق و تفویذ گردد؟ 

و یا با استفاده از تجارب حاصل شده از سیستم اقتصادی افسار گسیخته ( اقتصاد بازار) که کمترین اثــــــر مثبت را به زندگی مردم وارد نکرده و بر خلاف انرشیزم مطلق ٍ را در همه عرصه های اقتصادی کشور ما حاکم ساخت . ضروریست که بخاطر جلوگیری از بحـــــــــران بیشتر در زمینه تجدید نظر و شیوه های مطلوب که با عملی شدن آن رفاه و سعادت اکثریت جامعه میسر باشد انتخاب و عملی گردد؟

آیا لازم نیست تیم کاری موجود که در طول مدت ده سال نتایج عملکرد شان برای مــــــردم و تاًمین رفاه و سعادت آنها سود مند و مفید ارزیابی شده نمیتواند . با افراد جدید که انگیزهً خدمت به مـــــــــردم نزد آنها به مقایسهً همین اشخاص تفاوت داشته باشد تعویض و طلسم انحصار قدرت شکستانده شود ؟

آیا در مبارزه با فساد اداری پدیدهً ننگین و مضریکه تقریبا" سراپای ساختار موجود را در کف دستان آلوده اما توانمند خود تحت فشار قرار داده و عامل ایجاد نارضایتی شدید ووسیع مردم گردیده واقعا" گام موًثر و لازمی تاکنون به هدف جلوگیری و امحای آن برداشته شده ؟ جواب روشن است نه  .

بر خورد و موضیعگیری در برابر کسانیکه مبالغ هنگفت و سرشاری را حیف و میل کرده و به رویا های پایان نا پذیر و افسانوی شان تحقق بخشیده اند . چقدر قانع کننده و موافق به خواست مردم و روحیهً قــوانین نافذ در کشور است ؟    ساختار ادارهً سالم دولتی افزار نهایت مهم  ٍ ضروری و موًثر برای جلب اعتمـــاد ٍ رضائیت و اطمینان مردم پنداشته میشود . زیرا به اتکای چنین ساختار میتوان جامعهً مرفه و عادلانـــــــــه و سعادتمند را بنا گذاشت . ادارهً سالم دولتی و عاری از فساد در واقع میتواند پل ارتباط ( مستحکــــــــــم و استوار) باشد بین مردم و دولت باستناد این واقعیت گروه کاری انتخاب شده که ده سال متوالی دوامدار در کنار رئیس جمهور باقی مانده اند زمانی در یک پست و مدتی را در موقف دیگرو سیر صعودی را پیموده اند. چقدر در انچام رسالت ووظایف شان موًفق بوده اند . البته مردم و حلقات صاحب نظر روی نتایج کار شان فارغ از احساسات قضاوت میتوانند. از جهت دیگر در نظام دموکراسی که ما در پله های نخستین آن قرار داریم شرکت و سهمگیری مردم در مسایل عمدهً اجتماعی و سیاسی رکن اساسی چنین نظام پنداشتــــه میشود . در تصمیم گیری های که به سر نوشت مردم و حیات سیا سی ٍ اقتصادی و اجتماعی کشور رابطه میگیرد . مراجعه به مردم و حصول نظریات و پیشنهادات آنها در حل قضایا و رسیدن به اهداف مطلوب –کمک کننده است . تعقیب چنین پالیسی زمینه ئی را فراهم میسازد که افراد چامعه خود را در نظـام دخیل و حضور شان را در حاکمیت احساس کرده و نسبت به مسایل اجتماعی بی تفاوت نباشند. رونـــــــد معمول و جاری کشور ما خلاف این اصل به پیش میرود . افراد معین و مشخص حضور دارند که در همــــه تصمیم گیری ها و فیصله های بزرگ و کوچک نظر و مشوره و استشارهً شان قابل رعایت و بمثا به حکم منزل عمل تطبیق قرار می گیرد . وچنین افاده میشود که در همه موارد و مسایل صائب نظر اند . درحالیکــــــه افغانستان بنابر موقعیت حساس جیو پولتیک و روابط که با کشور های بزرگ جهان تاًمین نموده همــــواره

مورد توجه و حسادت کینتوزانهً کشور های دیگر بخصوص کشور های همسایه قرار داشته و مداخـــــلات پنهان و آشکار شان باعث نا امنی ها و بحران در جامعه ً ما می گردد . این حقیقتی است اظهر من الشمس اگر اراده و تصمیم قاطع بخاطر تاًمین امن و آسایش در کشور وجود دارد باید در تمام عرصه های سیاسیٍ اجتماعی و اقتصادی و نظامی از افراد تحصیلکرده ٍ متجرب و کار آزمـــــــــــوده دارای احساس و انگیزه وطنپرستانه و صداقت نسبت به وطن و مردم دعوت . و فرصت سهمگیری در امر بزرگ نجات وطــن از بحران و چالش های موجود برایشان آماده گردد. تا بتوانند برای رفع دسایس و پــــــــــــلان های مغرضانه تخریبی این بداندیشان که در هر قدم و هر بخش علیه مردم و منافع کشور ما طرح و تعمیل آنرا از طـــرق مختلف  میخواهند . تدابیر اتخاذ و در همکاری تنگاتنگ و متحدانه وطن و مردم از ین شرایط ناگــــــوار و سخت نجات داده شود . حوادث هولناک و خشونت بار که هر چند روز در گوشه و کنار وطن رخ میدهد.

به تشویش و نا امیدی مردم بیش از پیش می افزاید . باید پذیرفت که تحمل بیشتر ازین از تــــوان و ظرفیت انسان های برده بار و با تحمل جامعه ما بعید دانسته میشود . و ادامه تجربهً ناکام و غیر موًثر به سود هیــچ کس نیست .


May 15th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات